Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram

Facebook ikon Akadálymentes verzió ikon

Indul a KRESZ Faktor!

„A fizika törvényeit tisztelni kell” – e gondolattal vezette fel Szujó Zoltán sportriporter a KRESZ Faktor bemutatását a 2017. március 30-án tartott nyitó sajtótájékoztatón, hozzátéve, hogy az iménti alaptétellel minden fiatal járművezetőnek tisztában kell lennie a saját biztonsága érdekében. Éppen ezt a célt szolgálja a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Hungaroring együttműködésében megvalósuló verseny: az alapos felkészültségre és biztonságos gépjárművezetői kultúrára ösztönzi a vezetői engedéllyel még csak rövid idő óta rendelkező fiatalokat. A Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram keretén belül megvalósuló kampányt Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár, Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója, illetve Óberling József rendőrségi főtanácsos nyitották meg; a verseny fődíjáról, egy vadonatúj autóról Rozgonyi Ádám, a Volkswagen értékesítési vezetője adott tájékoztatást, a verseny arcaként pedig Michelisz Norbert, a túraautó-világbajnokság versenyzője hívta fel a figyelmet a megfelelő vezetéstechnikai jártasság fontosságára.



Célkeresztben a 18–25 év közötti korosztály

„Magyarországon átlagosan minden napra jut ötven baleset és egy-két halálos áldozat az utakon” – világított rá Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár a jelenlegi baleseti statisztikára annak okán, hogy érzékeltesse a közlekedésbiztonsági törekvések folyamatos időszerűségét. Elmondta, hogy a kormány elkötelezett a közúti halálozások számának a legalacsonyabb szintre való leszorítása iránt. „A közúti balesetek több mint 90%-át a humán faktor, azaz a gépjárművezetők figyelmetlensége, szabálysértése okozza” – folytatta az államtitkár, ezért a fejlesztési tárca korcsoportonként külön-külön igyekszik a közlekedőket a megfelelő üzenetekkel elérni. Míg például a Biztonságos Óvoda program az óvodások és pedagógusaik körében próbálja meghonosítani a biztonságos közlekedés alapelveit, addig a Jól Vezess! program a már vezetői engedéllyel rendelkezők vezetéstechnikai ismereteit hivatott megújítani. Homolya Róbert azt is megjegyezte, hogy az információs társadalom hatásai sajnos a gépjárművezetésbe is begyűrűznek, nagyon sokan használják a telefonjukat vezetés közben is, holott a közlekedésben a személyes felelősségvállalás a legfontosabb attitűd. „Ebben a közlekedésbiztonsági szemléletformálásban újszerű színfolt a KRESZ Faktor, és a 18–25 év közötti korosztályt célozza meg” – jelentette ki az államtitkár, hozzátéve, hogy a 18 éveseknek a 40%-a, a 25 éveseknek pedig közel már a 80%-a rendelkezik vezetői engedéllyel – „ezért nagyon fontos e korosztályban elültetni a felelős gépjárművezetői magatartás csíráit.”

A szektorok közötti összefogásra van szükség

„A fiatal járművezetők nem az első néhány hónapban vagy kilométeren szenvedik el első balesetüket, hanem az ezen túli időszakban, amikor azt gondolják magukról, hogy már tudnak vezetni, ezért egyre többet vállalnak” – szögezte le Óberling József rendőr ezredes, rendőrségi főtanácsos, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője. A KRESZ Faktor arra irányítja rá a fiatalok figyelmét, hogy több évet és sok-sok kilométert kell a közlekedésben teljesíteni ahhoz, hogy valóban biztonságos vezetőkké váljanak. Óberling József hangsúlyozta, hogy a rendőrség hosszú évek óta részt vesz a szemléletformáló munkában, és elmondta továbbá azt is, hogy a közlekedésbiztonság javításához éppen úgy szükség van a jogalkotó politikára és a hatóságokra, mint a magánszektor társadalmi felelősségvállalására, illetve a vezetéstechnikai tanpályákra.
 
Erős társadalmi szerepvállalás

„Amióta csak a Hungaroringért dolgozunk, mindig erős volt bennünk a társadalmi szerepvállalás igénye is” – jelentette ki Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója, hozzátéve, hogy a mogyoródi komplexumban nem csupán egy Formula 1-es pályát látnak, hanem más olyan kiaknázatlan lehetőségeket is keresnek benne, amellyel meg lehet fogni a fiatalokat akár új szurkolóknak, akár közlekedésbiztonsági szemléletformálás céljából. „Azt látjuk, hogy a 15–30 éves korosztály a leginkább veszélyeztetett a közúti közlekedési balesetekben, ezt a korosztályt pedig véleményünk szerint meg lehet fogni a népszerű autóversenyzőkkel, illetve az olyan világversenyekkel, amelyekre fogékonyak” – fejtette ki álláspontját Gyulay Zsolt. Az elnök-vezérigazgató azt is elmondta, hogy a nevelést már kiskorban elkezdik, hiszen a Hungaroringen létesített tanpályán óvodásoknak és iskolásoknak is tartanak a biztonságos közlekedéssel kapcsolatos programokat. A KRESZ Faktor kimondottan hasznos kezdeményezés, hiszen a közösségi médián keresztül éri el a fiatalságot, és egy értékes fődíjjal is kecsegtet. A program felvezetéseként számos egyetemet látogattak meg egy road show keretében, ahol rengeteg fiatallal töltettek ki tesztlapokat. „Kötelességünknek és felelősségüknek érezzük azt, hogy a közlekedésbiztonságot a rendőrséggel karöltve hirdessük, népszerűsítsük, és oktassuk azokat a fiatalokat, akik sajnálatos módon a közúton próbálnak versenyezni, holott ezek a fiatalok a közút helyett nemcsak a vezetéstechnikai centrumunkban, de a nyílt napjainkon is biztonságos körülmények között száguldozhatnak” – zárta gondolatait Gyula Zsolt.

Innovatív és játékos oktatás

„A Volkswagen mindig is szívesen kiállt a jó ügyek mellett” – mondta el Rozgonyi Ádám, a Volkswagen értékesítési vezetője, külön méltatva a KRESZ Faktor programot azért, amiért innovatív és játékos módon törekszik elültetni vagy felfrissíteni a KRESZ szabályrendszerét a fiatalokban. Rozgonyi Ádám a verseny stílusát a felajánlott nyereményautó jellegével állította párhuzamba, rámutatva, hogy a program célcsoportjának, a fiataloknak ez a modell egy kimondottan fiatalos, praktikus választás, amelynek egyébként nemcsak benzines, de elektromos meghajtású változata is elérhető van a piacon.

Rendkívül hasznosak a vezetéstechnikai tréningek

„Öt éve dolgozunk együtt a Hungaroringen üzemelő vezetéstechnikai centrummal azért, hogy javítsunk a hazai közlekedési kultúrán, és hogy elsősorban a fiatalokat jobb és biztonságosabb autóvezetőkké tegyük” – mondta el Michelisz Norbert, a túraautó-világbajnokság versenyzője, elárulva azt is, hogy rendszeresen találkozik olyan típushibákkal, beidegződésekkel, amelyek a fiatal korosztályra jellemzőek. „Miután egyre nagyobb arányban képviseltetik magukat a közutakon, nagyon örülünk az ilyen jellegű kezdeményezéseknek” – folytatta gondolatait a népszerű versenyző, hozzátéve azt is, hogy rengeteg csodálkozó arccal találkozott már egy-egy tréning során, amikor például a fiatal vezetők átélték a rántópad segítségével, hogy milyen lehet egy durrdefekt, illetve amikor a mesterségesen kialakított jeges felületen elveszítik az uralmat a járművük felett. Szerencsés, ha ez a tanpályán történik meg velük első alkalommal, de a legtöbb esetben a fiatal vezetők sajnos a közutakon találkoznak először megcsúszással. „Nagyon jó, hogy a fiatal korosztály a gyakorlati képzések alkalmával már találkozhat ezekkel a szituációkkal, és rutinos vezetővé válhatnak – összegezte a vezetéstechnikai tréningek lényegét Michelisz Norbert.

A vetélkedő menete

A figyelemfelhívó országos vetélkedő-sorozat a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kezdeményezésére indul útjára, fővédnöke Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár. A kampányt a Közlekedéstudományi Intézettel és az ORFK - Országos Balesetmegelőzési Bizottsággal szoros együttműködésben a Hungaroring Sport Zrt. valósítja meg.
A három fordulóból álló vetélkedő két online feladat teljesítése után egy ügyességi vetélkedővel zárul. Az első körben a fiatalok játékos formában, online teszt kitöltésével tehetik próbára KRESZ- és vezetéstechnikai elméleti tudásukat a kampány weboldalán (www.kreszfaktor.hu).
A második forduló leginkább a kreativitásra helyezi a hangsúlyt. A versenyzőknek a lakóhelyükön megtalálható, jól működő közlekedési helyszínt vagy példamutató közlekedési magatartást kell bemutatniuk egy #kreszfaktor megjelöléssel a Facebookra feltöltött videóban.
A szakmai zsűri által kiválasztott pályaművek készítői jutnak tovább a döntőbe. A fiataloknak vezetéstechnikai ügyességi és elméleti feladatokat kell megoldaniuk a Groupama Tanpályán. A legjobban teljesítő résztvevő nyereménye egy Volkswagen up! személyautó és egy prémium vezetéstechnikai tréning.

Váczi Vincent