Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram

Facebook ikon Akadálymentes verzió ikon

KRESZ 8-próba a Vasúttörténeti Parkban


Új életre keltek a Vasúttörténeti Park kiszolgált személykocsijai 2016. június 2-án, ahogy a muzeális vagonoknak végső otthont adó hangárt birtokukba vették az ország minden megyéjéből érkező, a verseny lázában égő általános iskolások. Az alsó és felső tagozatos diákok nemcsak ügyességüket, de közlekedési ismereteiket is összemérhették a KRESZ 8-próba elnevezésű országos verseny döntőjében versenyszellemből pedig nem volt hiány: a gyerekek minden tudásukat latba vetették, hogy kivívják az első helyet a közlekedésbiztonsági vetélkedőn.

A KRESZ 8-próba vetélkedősorozat 2016 tavaszán indult a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Közlekedéstudományi Intézet együttműködésében, a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram keretén belül. A projekt célja az általános iskolák közlekedésbiztonsági célú támogatása volt, a záróeseményt pedig a vetélkedő országos döntője jelentette. Az oktatási intézmények két korcsoportban (1–4. osztályosok és 5–8. osztályosok), egy-egy nyolcfős csapattal jelentkeztek a megyei szintű közlekedésbiztonsági sportversenyekre, és minden megyéből egy-egy csapat jutott tovább az országos döntőbe. A tét nem volt kicsi, az első helyezett egymillió, a második hatszázezer, a harmadik pedig négyszázezer forint értékű vásárlási utalványt nyerhetett, amelyet közlekedésbiztonsági sporteszközökre lehet beváltani. Ugyanakkor a verseny minden résztvevője győztesként térhetett haza, hiszen mindenki kapott ajándékot, egy közlekedésbiztonsági eszközökből (bukósisak láthatósági mellény, fényvisszaverő pántok stb.) álló csomagot.



A projekt nevéhez híven az országos döntőn nyolc feladatot kellett teljesíteniük a csapatoknak, amelyek mindegyikéhez – hol közvetlenül, hol közvetve – a gyerekeknek a közlekedési ismereteiket is be kellett vetniük. Klasszikus versenyszámot jelentett a kerékpáros gyorsasági verseny, amelyen a diákoknak a KRESZ által előírt minden kötelező felszerelési tárggyal ellátott bringán kellett teljes védőfelszerelésben – kerékpáros fejvédő, könyök- és térdvédők – minél rövidebb idő alatt teljesíteniük a pályát úgy, hogy a kihelyezett KRESZ táblák utasításainak is eleget tettek (pl. elkerülték a „Behajtani tilos” jelzéssel ellátott pályaszakaszt).



Szintén a kerékpáros ismereteket és egyúttal a láthatósággal kapcsolatos tudatosságot tette próbára az a feladat, amelynek során egy elsötétített személykocsiba kellett láthatósági mellényben és egy elemlámpával a kézben beszállniuk, és az ott eldugott tárgyakat – a kerékpár kötelező felszereléseit: csengőt, prizmákat, első és hátsó lámpát – megtalálniuk. Hasonló jellegű volt a másik, szintén egy elsötétített vagonban teljesítendő feladat is: ennek során különböző kártyákat kellett a diákoknak megtalálniuk, amelyek tartalmából egy mondathalmaz állt össze – a KRESZ-nek a gyalogosok közlekedésére vonatkozó egyik fontos bekezdése. Nehezítette a feladatot, hogy a megfelelő mondatok csak azokon a kártyalapokon szerepeltek, amelyeknek a hátoldalán szabad KRESZ-jelzések szerepeltek – a tiltójelzésekkel ellátott kártyalapok ugyanis hamis információt tartalmaztak.



A KRESZ-kirakós feladat szintén hasonló elven működött: csak azok a darabok illettek bele a kirakandó képbe, amelyeknek a hátoldalán szabadjelzés volt található, a tiltójelzések ezúttal is tévútra vihették volna a versenyzőket – de a gyerekek nagyon felkészültnek bizonyultak.



A verseny talán legnépszerűbb versenyszáma a szimulált baleseti helyszín volt, ahol a csapatok egy karambolt szenvedett áldozatot, illetve négy mentőorvost választottal maguk közül: az első két orvos feladata az volt, hogy bekötözzék a beteg „sérüléseit”, míg a másik két mentőorvosnak hordágyra kellett helyeznie az áldozatot, és a „kórházba” szaladni vele – természetesen mindezt időre.



Szintén az ügyességükre volt szüksége a diáknak a különböző ügyességi feladatok során, amelyeket egyénileg, párban vagy csapatban kellett teljesíteniük, pl. KRESZ-táblákkal kiegészített akadálypályát, különböző labdás feladatokat stb. E feladatokban a diákok nemcsak saját képességeikről, de együttműködési készségükről, csapatszellemükről is számot adhattak.



A döntő rendkívül jó hangulatban telt, a gyerekek nagyon lelkesen végezték a feladatokat, de természetesen a dobogó első helyére csak egy-egy csapat állhatott fel, mégpedig alsó tagozatban a Szoboszlói Úti Általános Iskola, felső tagozatban pedig a Szekszárdi Dienes Valéria Általános Iskola. Gratulálunk a győzteseknek!



Váczi Vincent
Fotó: Iró Zoltán

A KRESZ 8-próba döntős iskolái

Alsós korcsoport

  • Mosonmagyaróvári Bolyai János Általános Iskola, Informatikai és Közgazdasági Szakközépiskola
  • Reményik Sándor Evangélikus Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
  • Tasner Antal Általános Iskola
  • Batthyány Fülöp Gimnázium és Általános Iskola
  • Sásdi Általános Iskola
  • Feszty Árpád Általános Iskola
  • Budapest XVI. Kerületi Kölcsey Ferenc Általános Iskola
  • Fabriczius József Általános Iskola
  • Szent István Sport Általános Iskola és Gimnázium
  • Kalocsai Eperföldi Általános Iskola
  • Lencsési Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
  • Nyírcsaholyi Benedek Elek Általános Iskola
  • Szoboszlói Úti Általános Iskola

Felsős korcsoport

  • Bőnyi Szent István Király Általános Iskola
  • Reményik Sándor Evangélikus Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
  • Kaposvári Kodály Zoltán Központi Általános Iskola Toponári Tagiskola
  • Veszprémi Dózsa György Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola
  • Vértesboglári Nyelvoktató Német Nemzetiségi Általános Iskola
  • Szekszárdi Dienes Valéria Általános Iskola
  • Sásdi Általános Iskola
  • Lábatlani Arany János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
  • Aquincum Angol-Magyar Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
  • Monorierdei Fekete István Általános Iskola
  • Szent István Sport Általános Iskola és Gimnázium 
  • Kalocsai Fényi Gyula Általános Iskola
  • Tarjáni Kéttannyelvű Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
  • Mezőhegyesi József Attila Általános Iskola, Kollégium és Alapfokú Művészeti Iskola
  • Újtelepi Katolikus Általános Iskola
  • Miskolci Petőfi Sándor Általános Iskola
  • Nyírcsaholyi Benedek Elek Általános Iskola
  • Tiszacsegei Fekete István Általános Iskola