KRESZ 8-próba a Vasúttörténeti Parkban
Új életre keltek a Vasúttörténeti Park kiszolgált személykocsijai 2016. június 2-án, ahogy a muzeális vagonoknak végső otthont adó hangárt birtokukba vették az ország minden megyéjéből érkező, a verseny lázában égő általános iskolások. Az alsó és felső tagozatos diákok nemcsak ügyességüket, de közlekedési ismereteiket is összemérhették a KRESZ 8-próba elnevezésű országos verseny döntőjében versenyszellemből pedig nem volt hiány: a gyerekek minden tudásukat latba vetették, hogy kivívják az első helyet a közlekedésbiztonsági vetélkedőn.A KRESZ 8-próba vetélkedősorozat 2016 tavaszán indult a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Közlekedéstudományi Intézet együttműködésében, a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram keretén belül. A projekt célja az általános iskolák közlekedésbiztonsági célú támogatása volt, a záróeseményt pedig a vetélkedő országos döntője jelentette. Az oktatási intézmények két korcsoportban (1–4. osztályosok és 5–8. osztályosok), egy-egy nyolcfős csapattal jelentkeztek a megyei szintű közlekedésbiztonsági sportversenyekre, és minden megyéből egy-egy csapat jutott tovább az országos döntőbe. A tét nem volt kicsi, az első helyezett egymillió, a második hatszázezer, a harmadik pedig négyszázezer forint értékű vásárlási utalványt nyerhetett, amelyet közlekedésbiztonsági sporteszközökre lehet beváltani. Ugyanakkor a verseny minden résztvevője győztesként térhetett haza, hiszen mindenki kapott ajándékot, egy közlekedésbiztonsági eszközökből (bukósisak láthatósági mellény, fényvisszaverő pántok stb.) álló csomagot.

A projekt nevéhez híven az országos döntőn nyolc feladatot kellett teljesíteniük a csapatoknak, amelyek mindegyikéhez – hol közvetlenül, hol közvetve – a gyerekeknek a közlekedési ismereteiket is be kellett vetniük. Klasszikus versenyszámot jelentett a kerékpáros gyorsasági verseny, amelyen a diákoknak a KRESZ által előírt minden kötelező felszerelési tárggyal ellátott bringán kellett teljes védőfelszerelésben – kerékpáros fejvédő, könyök- és térdvédők – minél rövidebb idő alatt teljesíteniük a pályát úgy, hogy a kihelyezett KRESZ táblák utasításainak is eleget tettek (pl. elkerülték a „Behajtani tilos” jelzéssel ellátott pályaszakaszt).

Szintén a kerékpáros ismereteket és egyúttal a láthatósággal kapcsolatos tudatosságot tette próbára az a feladat, amelynek során egy elsötétített személykocsiba kellett láthatósági mellényben és egy elemlámpával a kézben beszállniuk, és az ott eldugott tárgyakat – a kerékpár kötelező felszereléseit: csengőt, prizmákat, első és hátsó lámpát – megtalálniuk. Hasonló jellegű volt a másik, szintén egy elsötétített vagonban teljesítendő feladat is: ennek során különböző kártyákat kellett a diákoknak megtalálniuk, amelyek tartalmából egy mondathalmaz állt össze – a KRESZ-nek a gyalogosok közlekedésére vonatkozó egyik fontos bekezdése. Nehezítette a feladatot, hogy a megfelelő mondatok csak azokon a kártyalapokon szerepeltek, amelyeknek a hátoldalán szabad KRESZ-jelzések szerepeltek – a tiltójelzésekkel ellátott kártyalapok ugyanis hamis információt tartalmaztak.

A KRESZ-kirakós feladat szintén hasonló elven működött: csak azok a darabok illettek bele a kirakandó képbe, amelyeknek a hátoldalán szabadjelzés volt található, a tiltójelzések ezúttal is tévútra vihették volna a versenyzőket – de a gyerekek nagyon felkészültnek bizonyultak.

A verseny talán legnépszerűbb versenyszáma a szimulált baleseti helyszín volt, ahol a csapatok egy karambolt szenvedett áldozatot, illetve négy mentőorvost választottal maguk közül: az első két orvos feladata az volt, hogy bekötözzék a beteg „sérüléseit”, míg a másik két mentőorvosnak hordágyra kellett helyeznie az áldozatot, és a „kórházba” szaladni vele – természetesen mindezt időre.

Szintén az ügyességükre volt szüksége a diáknak a különböző ügyességi feladatok során, amelyeket egyénileg, párban vagy csapatban kellett teljesíteniük, pl. KRESZ-táblákkal kiegészített akadálypályát, különböző labdás feladatokat stb. E feladatokban a diákok nemcsak saját képességeikről, de együttműködési készségükről, csapatszellemükről is számot adhattak.

A döntő rendkívül jó hangulatban telt, a gyerekek nagyon lelkesen végezték a feladatokat, de természetesen a dobogó első helyére csak egy-egy csapat állhatott fel, mégpedig alsó tagozatban a Szoboszlói Úti Általános Iskola, felső tagozatban pedig a Szekszárdi Dienes Valéria Általános Iskola. Gratulálunk a győzteseknek!
Váczi VincentFotó: Iró Zoltán
A KRESZ 8-próba döntős iskolái
Alsós korcsoport
- Mosonmagyaróvári Bolyai János Általános Iskola, Informatikai és Közgazdasági Szakközépiskola
- Reményik Sándor Evangélikus Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
- Tasner Antal Általános Iskola
- Batthyány Fülöp Gimnázium és Általános Iskola
- Sásdi Általános Iskola
- Feszty Árpád Általános Iskola
- Budapest XVI. Kerületi Kölcsey Ferenc Általános Iskola
- Fabriczius József Általános Iskola
- Szent István Sport Általános Iskola és Gimnázium
- Kalocsai Eperföldi Általános Iskola
- Lencsési Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
- Nyírcsaholyi Benedek Elek Általános Iskola
- Szoboszlói Úti Általános Iskola
Felsős korcsoport- Bőnyi Szent István Király Általános Iskola
- Reményik Sándor Evangélikus Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
- Kaposvári Kodály Zoltán Központi Általános Iskola Toponári Tagiskola
- Veszprémi Dózsa György Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola
- Vértesboglári Nyelvoktató Német Nemzetiségi Általános Iskola
- Szekszárdi Dienes Valéria Általános Iskola
- Sásdi Általános Iskola
- Lábatlani Arany János Általános
Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
- Aquincum Angol-Magyar Két Tanítási
Nyelvű Általános Iskola
- Monorierdei Fekete István
Általános Iskola
- Szent István Sport Általános
Iskola és Gimnázium
- Kalocsai Fényi Gyula Általános
Iskola
- Tarjáni Kéttannyelvű Általános
Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
- Mezőhegyesi József Attila
Általános Iskola, Kollégium és Alapfokú Művészeti Iskola
- Újtelepi Katolikus Általános
Iskola
- Miskolci Petőfi Sándor Általános
Iskola
- Nyírcsaholyi Benedek Elek
Általános Iskola
- Tiszacsegei Fekete István
Általános Iskola